Thursday, May 31, 2012

Oh Anatomy~~

Assalamualaikum.

Satu soalan untuk anda, apa khabar hati anda pada hari ini ? Tepuk hati anda, dan anda bakal dapat jawapannye. :) * Boleh ker eh tepuk hati kita ni??

Hurm, hari ni kita org ( MEDICO GEN11US) akhirnya secara rasmi sudah selesai mengambil kertas ANATOMY taw.  Written je la. Oral belum! Part oral ni bisa aja menambahkan kecuakan di lubuk Puan hati saya yang sensitif ni. Haha.

Cops cops cops, ini bermakna korg dah start final exam la yer?

Yup,secara rasmi, pusingan kedua dah bermula. :)

So, post kali ni, nk cerita skit pasal satu pengalaman setelah selesai menulis segala jawapan yang ada di dalam kepala ke atas kertas jawapan Anat tadi.

Ok, jujur aq katakan, soalan2 yang keluar tadi agak LUAR BIASA berbanding dengan past year questions (baca: time senior punyer exam). Ape yang x expect untuk keluar, dengan tetibanya soalan tu telah siap ditaip atas kertas soalan.

Perasaan mase tgk soalan tu? Ya Allah, kenapa soalan ni ada? X bace kot! Camne nak jawab ni!

Tapi, nak buat mcm maner, soalan dah ada kat depan mata, nak tak nak, memang kena jawb. Jadi, untuk soalan -  soalan tadi, tetibe je diri aku ni dah boleh kalahkan para professor kat Kasr Al -Ainy.* Gelak evil sekejap*

Ye la, mmg aku buat mechanism sendiri, teratogens sendiri.( Ini bermakna jawapan tersebut adalah hasil ciptaan aq, bukan berdasarkan apa yang ditulis di dalam buku medic =,=)

Lepas 3 jam berlalu, kertas dihantar, aq pon dengan semangatnya balik ke rumah.Sambil jalan menghdapi kesesakan jalan di Mesir ni, aq pot pet pot pet pasal soalan tadi ngan Aina. Cakap soalan susah, dah la cancel topic pon x dapat ( sebelum ni, semua senior dapt je cancel topic untuk final exam, baikkan uni aq )

Tapi, bila balik, bukak FB, tetiba ada sahabat aq post kata kata ni kat group batch kita org :


Alhamdulillah, written anatomy dah habis dah pun. 


mcm mcm rasa kan? tapi apa pun, terus bersyukur pada 


Dia. kalau bukan kerana Dia, kita semua tak boleh nak 


ingat walau satu huruf pun, kita semua tak mampu nak 


gerakkan jari untuk menulis pun. Syukr lillah untuk 


segalanya. 



Terus Puan hati yang mmg dah sensitif ni, tersentak. Rasa mcm pedih je. Sebab ape?


Mudah jer, aq rase mase tu aq la manusia yang x pandai bersyukur langsung. Kesenangan yang aq dpat mase nk jawab soalan tu, aq lupe. Yang aq persoalkan, kenapa aq x dapt jawab. Dan aq lupe jugak, x de sesuatu perkara yang berlaku di dunia tanpa bersebab taw,


Jadi, aq terfikir sekejap. Mungkin ada sebabnya kenapa batch aq x dpt list of cancel topic dan soalan2 yang keluar untuk kali ini agak LUAR BIASA sifatnya. 


Dan tetiba sesuatu dtg mengetuk pintu hatiku. Aku pelajar medic, so, insyaAllah satu hari nanti bakal bergelar DOKTOR, bakal merawat manusia lain,( baca: berurusan dengan nyawa).


Ini bermakna, aq perlu taw semua perkara bukan? Walau sesimple mane pon maklumat tu, aq perlu cakna. Jadi, kalu lecture bagi list of cancel topic, confirm topic tu aq xkan bce. Nanti mcm mane aq nk jawab kat patient aq kalu tetibe disease yg dialami oleh si dia tu, ada kaitan dengan cancel topic ni? Nak ckp " Maaf encik, dulu time first year medico, topic ni kena cancel daripada exam. Jadi saya mmg x taw pasal topic, mintak maaf ye"


Korang agak, patient tu percaya x lagi kat korang? akan dtang untuk treatment ngan korg? Kalu aq, cnfirm dah x. 


Jadi,sebagai konklusi kepada post yang panjang ni, untuk menjadi doctor yang terbaik untuk UMMAH, sekecik mane pon maklumat yang ada dalam medic ini, janganlah lupekannya, Pensyarah x kan tulis dalam buku2 medic tu kalo dia x penting. Jadi, bacelah semua yer anak anak. :)


NB : Mungkin kejadian hari ni boleh ambil iktibarnya untuk subjek2 lain. 
NB 1: Walau sekuat mane usaha kita, jangan lupe untuk serahkan segalannya kepada SI DIA YANG MAHA ESA. TAWAKKAL LAH KEPADANYA :)









No comments:

Post a Comment